Kolejny inspiracyjny przykład realizacji przedmiotu muzyka w oświacie. Fragmenty norweskiej podstawy programowej:
“Najważniejszym celem edukacji jest ewolucja. Edukacja powinna wychodzić naprzeciw dzieciom, młodzieży i dorosłym odbywając się na ich własnych warunkach. Prowadzić ich na granice poznanego, ku spotkaniu z nowym poprzez otwarcie ich umysłów i wystawienie na próbę umiejętności.”
.
W klasach 1-4 uczniowie:
(Muzyka i taniec)
- uczą się piosenek i tańców reprezentujących różne gatunki i tradycje
- śpiewają i grają na instrumentach
- muzyka pomaga im nabierać pewności nie tylko w zakresie własnych umiejętności wokalnych, ale także swobody wypowiadania się
- uczą się gry na instrumentach i tańca jako form społecznej interakcji
(Komponowanie)
- bawią się i eksperymentują z dźwiękiem, tekstem i ruchem tworząc własne kompozycje
- doświadczają różnych form tworzenia muzyki wzmacniając wiarę we własną kreatywność
(Słuchanie)
- uczą się być aktywnymi słuchaczami w różnych sytuacjach
- okazują swoje zaangażowanie oraz zrozumienie przedmiotu za pomocą samodzielnie wybranych środków wyrazu
- rozwijają zdolność słuchania muzyki wykonywanej na żywo oraz odtwarzanej z nagrań
.
W klasach 5-7 uczniowie:
(Muzyka i taniec)
- uczą się śpiewu, gry na instrumentach i tańca samodzielnie i w zespołach
(Kompozycja)
- uczą się w jaki sposób tworzyć proste struktury muzyczne i przekazywać je innym
- rozwijają swoją kreatywność komponując muzykę oraz formy taneczne oraz nabierają pewności w prezentowaniu ich publicznie
(Słuchanie)
- uczą się odróżniać podstawowe elementy dzieła muzycznego
- poprzez spotkania z muzykami i tancerzami zapoznają się z muzyką różnych epok i miejsc
.
Podstawowe umiejętności ucznia:
- umiejętność wyrażania się za pomocą głosu, czyli poprzez
– śpiew
– komponowanie
– eksperymenty wokalne
- uczestnictwo we wspólnym muzykowaniu i śpiewie
- umiejętność wyrażenia poprzez muzykę własnych odczuć i doświadczeń
- umiejętność wyrażania się poprzez różne formy zapisu nutowego, który służy wsparciu takich form muzycznej ekspresji jak sceniczna improwizacja oraz ćwiczenia słuchowe, pozwala utrwalić muzykę i taniec skomponowane przez ucznia
- umiejętność eksperymentowania z rymami w tekście, rytmem i brzmieniem słów
- umiejętność interpretowania i rozumienia środków ekspresji muzycznej (podkreśla się istotny związek tych umiejętności z rozwojem w zakresie rozumienia tekstów literackich!)
- umiejętność zastosowania wiedzy matematycznej na gruncie muzyki (np. poprzez analizę struktur rytmicznych)
- umiejętność wyrażania się poprzez ruch
- umiejętność korzystania z cyfrowych narzędzi służących słuchaniu, graniu i komponowaniu muzyki, sprzętu i oprogramowania służącego do montażu i edycji nagrań, tworzeniu kompozycji z uprzednio nagranych dźwięków
- znajomość prawa autorskiego w zakresie niezbędnym do posługiwania się powyższymi narzędziami
.
Źródła:
https://www.udir.no/in-english/
https://www.udir.no/globalassets/filer/lareplan/generell-del/core_curriculum_english.pdf